zespół humanistyczny ZSP nr 1 > PSO WIEDZA O KULTURZEDzisiaj jest 16-4-2024 godzina 6:59:30

PSO WIEDZA O KULTURZE

 

 

Przedmiotowy system oceniania
z wiedzy o kulturze dla liceum i technikum Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1  

im. prof. Wacława Żenczykowskiego  w Kłodzku

1. Uczeń oceniany jest za:

         wiadomości,

         umiejętności,

         formułowanie wypowiedzi ustnej,

         praca z materiałem źródłowym  np. fragmentem wypowiedzi historyka sztuki lub dziełem sztuki,

         przygotowanie do zajęć,

         aktywność na lekcjach,

         podejmowanie samodzielnych zadań,

   frekwencja wg ogólnie przyjętych zasad klasyfikowania ujętych w WSO w ZSP nr 1 w  Kłodzku.

2. Formy sprawdzania wiedzy ucznia:

         odpowiedź ustna,

         kartkówka z ostatnich  trzech  lekcji,

         pisemny  sprawdzian  z większej partii materiału  np. działu, zapowiedziany i zapisany w dzienniku na co najmniej tydzień  przed terminem,

  referat (projekt, prezentacja multimedialna) jako samodzielna praca z wykorzystaniem dostępnych źródeł informacji na wskazany przez nauczyciela temat.

3. Kryteria oceniania odpowiedzi ustnej i referatu:

ocena niedostateczna:

         uczeń nie spełnia kryteriów ocen pozytywnych,

      ma trudności w samodzielnym przedstawianiu tematu,

   •    braki utrudniają poznanie kolejnych partii materiału.

ocena dopuszczająca:

         uczeń poprawnie przedstawia część tematu,

         w wypowiedziach pojawiają się znaczące błędy merytoryczne,

         wykazuje się podstawową umiejętnością wykorzystania wiadomości  źródłowych.

ocena dostateczna:

         uczeń poprawnie przedstawia najistotniejsze elementy tematu,

         w wypowiedziach pojawiają się błędy merytoryczne,

         poprawnie korzysta ze źródeł informacji i formułuje podstawowe

      wnioski .

ocena dobra:

         uczeń w pełni przedstawia temat,

         wykazuje się poprawnością merytoryczną,

         interpretuje dane z różnych źródeł informacji i poprawnie wyciąga wnioski,

         dostrzega logiczne związki w obrębie omawianych

      treści.

 

 

 

ocena bardzo dobra:

         uczeń wyczerpująco przedstawia temat,

         wykazuje  szczegółową wiedzę  w prezentowaniu   wydarzeń,

         swobodnie posługuje się wiedzą i materiałami źródłowymi do interpretacji zagadnień,

         wykazuje się umiejętnością oceniania  zjawisk.

 

ocena celująca:

         uczeń wykazuje znaczny stopień samodzielności i niezależności w formułowaniu myśli i ocen omawianych zjawisk w kulturze,

          uczeń wykazuje przy rozwiązywaniu zadań o określonym stopniu trudności lub prezentacji wiedzę wyraźnie wykraczającą  poza program,

          czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym miasta i regionu i ma osiągnięcia indywidualne lub zespołowe.

4.  Kryteria oceniania sprawdzianów pisemnych:

Przed każdym pisemnym sprawdzianem przewidzianym na całą jednostkę lekcyjną uczniowie są informowani o zakresie materiału, stopniu trudności i kryteriach oceniania z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.

Oceny testów i sprawdzianów wiadomości z zakresu historii sztuki:

 

Zadania testowe zamknięte oceniane są w skali O – 1p.

Zadania krótkiej odpowiedzi, jeśli nie są  oceniane w skali O – 1p., oceniane są według 

odrębnych, jednoznacznie określonych kryteriów, podanych przez nauczyciela uczniom.

Przyporządkowanie uzyskanych przez ucznia punktów ocenom szkolnym jest następujące:

30% - 45% punktów - dopuszczający

46% - 60% punktów - dostateczny

61% - 75% punktów - dobry

76% - 90% punktów - bardzo dobry

91% - 100% punktów - celujący

W podobny sposób punktowane i oceniane są kartkówki.

 

5.  Zasady poprawiania ocen:

Uczeń ma prawo do poprawienia każdej oceny jeden raz, w przeciągu tygodnia, a z zapowiedzianych sprawdzianów z większej partii materiału w przeciągu dwóch tygodni. Obydwie oceny są brane pod uwagę przy wystawianiu oceny semestralnej lub rocznej.

Uczeń ma obowiązek zaliczyć sprawdzian, którego nie pisał z powodu usprawiedliwionej nieobecności w ciągu dwóch tygodni.

6.  Nieprzygotowanie do lekcji

Raz w semestrze uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji oraz brak pracy domowej z wyjątkiem zapowiedzianych sprawdzianów.