PSO WOS
Wiedza o społeczeństwie - kryteria oceniania uczniów
ocena celująca (6)
- uczeń wykazuje głębokie zainteresowanie problematyką społeczną, prawną, ustrojową i problemami współczesnego świata; posiada zasób wiedzy i umiejętności znacznie wykraczający poza standardy określone programem nauczania, dzięki licznym lekturom spoza obowiązującego zestawu, pracy własnej oraz dzięki udziałowi z sukcesami w szkolnych lub pozaszkolnych konkursach i olimpiadach przedmiotowych; angażuję się aktywnie w życie społeczne i polityczne na terenie szkoły i w swojej wspólnocie lokalnej;
- aktywnie uczestniczy w lekcjach, potrafi szybko i samodzielnie rozwiązywać postawione przed nim zadania, jasno i precyzyjnie formułować swoje myśli; posługuję się dojrzałym językiem;
- wzorowo współpracuje w grupie, potrafi słuchać innych;
- posiada umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w nowych sytuacjach poznawczych, potrafi odnajdować związki przyczynowo-skutkowe oraz dokonać syntezy i analizy materiału rzeczowego; potrafi odnaleźć się w sytuacjach trudnych lub problemowych, dokonuje świadomych i uargumentowanych wyborów (w tym etycznych);
- jest systematyczny i twórczy, wykonuje dodatkowe zadania wykraczające poza obowiązkowe czynności procesu dydaktycznego, uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych w szkole i poza nią.
ocena bardzo dobra (5)
- uczeń ma doskonale opanowaną wiedzę określoną programem oraz uzyskaną w wyniku rozwijania dodatkowych zainteresowań przedmiotem poprzez czytanie nadobowiązkowych lektur, pracę własną i uczestnictwo w szkolnych konkursach;
- posiada umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w nowych sytuacjach poznawczych, potrafi odnajdować związki przyczynowo-skutkowe oraz dokonywać syntezy i analizy materiału rzeczowego;
- jest systematyczny i aktywny na zajęciach; uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych;
- dobrze współpracuje w grupie;
- myśli wyraża jasno i precyzyjnie z uzasadnieniem;
- dobrowolnie wykonuje różne prace związane ze zdobywaniem i integracją zdobytej wiedzy.
ocena dobra (4)
- uczeń opanował dobrze wiedzę określoną programem;
- opanował umiejętności przewidziane programem i potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w procesie dalszego kształcenia i w życiu codziennym;
- jest aktywny na lekcjach i wykonuje zadania związane z procesem lekcyjnym oraz dodatkowe, wynikające z potrzeb klasy.
ocena dostateczna (3)
- uczeń dysponuje w stopniu dostatecznym zasobem wiedzy przewidzianej przez program;
- potrafi wykonać polecenia o średnim stopniu trudności, wymagające wykorzystania wiedzy i umiejętności przewidzianych przez program;
- wypowiada się nie zawsze precyzyjnie;
- ma kłopoty w pracy w grupie;
- uczestniczy w procesie kształcenia w stopniu zadowalającym i wykazuje gotowość do rozwijania swych umiejętności w podstawowym zakresie;
ocena dopuszczająca (mierna) (2)
- uczeń nie opanował w sposób dostateczny materiału przewidzianego programem i jego wiedza ma poważne luki;
- wykazuje chęci do dalszej nauki i przy pomocy nauczyciela jest w stanie zrealizować polecenia wymagające zastosowania posiadanej wiedzy i umiejętności przewidzianych w programie; nie jest jednak zdolny do samodzielnego wykorzystywania zdobytej wiedzy;
- pracuje w grupie jedynie kontrolowany przez nauczyciela;
- posiada podstawowe umiejętności umożliwiające mu dalsze kształcenie i rokuje osiągnięcie wymaganego minimum.
ocena niedostateczna (1)
- uczeń nie opanował wiedzy i umiejętności w zakresie umożliwiającym mu dalsze kształcenie w przedmiocie;
- nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych zadań;
- nie wykazuje chęci do współpracy ani z nauczycielem, ani z kolegami
- nie jest w najmniejszym stopniu zainteresowany przedmiotem.